Přihlásit se


HOTELOVÁ STŘEDISKA

HOTELOVÁ STŘEDISKA

Střediska v hotelu rozdělujeme do několika kategorií podle jejich funkcí, manažerského a finančního řízení. Nejčastěji je dělíme na PROVOZNÍ VÝNOSOVÁ STŘEDISKA (REVENUE DEPARTMENTS nebo také REVENUE CENTERS) a NEPROVOZNÍ PODPŮRNÁ STŘEDISKA (UNDISTRIBUTED OPERATING DEPARTMENTS, někdy SUPPORT CENTERS). Provozní výnosová střediska generují tržby z ubytování, stravování a dalších středisek, jak je například wellness, golfové hřiště nebo také parkoviště. Neprovozní podpůrná střediska negenerují tržby, ale jsou nezbytná pro chod hotelu, což je management a administrativa, sales & marketing, IT a údržba. Každé středisko má svého manažera a určitý počet dalších pracovníků. Vše ale záleží na konceptu, lokalitě, kvalitě a velikosti hotelu. V menších provozech bývají pak pozice kumulované nebo mnohé pozice neexistují vůbec.

FUNKCE A PRACOVNÍ POZICE V HOTELOVÝCH STŘEDISKÁCH

FUNKCE A PRACOVNÍ POZICE V HOTELOVÝCH STŘEDISKÁCH

V této lekci si vysvětlíme veškeré funkce, resp. profese v hotelu, jejich názvy a také různé varianty, s kterými se můžeme setkat. V ubytovacím zařízení se provoz člení do několika středisek, která mezi sebou úzce spolupracují a jsou řízena jednotlivými manažery, často se používá výraz HOD neboli HEAD OF DEPARTMENT. Na nejvyšší úrovni je zpravidla GENERAL MANAGER, který má celkovou odpovědnost za chod hotelu a koordinuje práci všech oddělení. ODDĚLENÍ FINANCÍ a ÚČETNICTVÍ řídí DIRECTOR OF FINANCE, který sleduje rozpočet, náklady a výnosy hotelu, kontroluje platby a vykazuje výsledky vedení i vlastníkům. HR MANAGER má na starost PERSONÁLNÍ ODDĚLENÍ (HR), které zajišťuje nábor, školení a péči o zaměstnance. Ubytovací část spadá pod tzv. ROOMS DIVISION, kam patří housekeeping s prádelnou, recepce s concierge, guest relations a halovými službami. Ve velkých hotelech se setkáme s pozicí ROOMS DIVISON MANAGER. Oddělení FOOD & BEVERAGE se dělí na servisní část, tedy obsluha v restauracích, barech, room service a bankety, kterou řídí FOOD & BEVERAGE MANAGER a výrobní část, což je kuchyně, cukrárna a stewarding, za kterou zodpovídá EXECUTIVE CHEF. OBCHODNÍ A MARKETINGOVÉ ODDĚLENÍ je vedeno DOSM neboli ředitelem prodeje a marketingu a má na starost prodej ubytování, organizaci akcí, budování značky, online prodej i optimalizaci výnosů. TECHNICKÝ ÚSEK zajišťuje pod vedením CHIEF ENGINEER provozní spolehlivost budovy a zařízení. O bezpečnost se stará BEZPEČNOSTNÍ ODDĚLENÍ, zatímco IT oddělení zajišťuje funkčnost všech hotelových systémů, sítí a komunikačních kanálů. Každé středisko má jasně dané kompetence, ale jen jejich správné propojení a spolupráce umožňují bezchybný chod hotelu a vytváření výjimečného zážitku pro hosty.

Jdeme na to